Tor Marius Markussen
Tor Marius Markussen

Tor Marius er ny salgssjef for Kristiansand kongressenter

– Jeg er så heldig å få jobbe med det jeg virkelig brenner for.

Publisert

Tor Marius Markussen hadde jobbet med salg innen olje- og energinæringen i ti år, da han tok steget inn i politikkens verden, som regionsrådgiver i Høyre.

Etter fem år som mellomleder mellom fylkeslag og lokalforeninger, opp mot Stortinget og regjeringsapparatet, valgte han å vende tilbake til salgsbransjen.

I oktober gikk han inn i rollen som salgssjef for Kristiansand kongressenter.

– Jeg kjente til at de hadde behov for en salgssjef, og ble kontaktet med forespørsel om å sende en søknad. Det gjorde jeg, og nå er jeg så heldig å få jobb med det jeg virkelig brenner for, sier Markussen.

– Mest mulig attraktiv

Som salgssjef i kongressenteret, jobber han med å selge inn Kristiansand som destinasjon.

– I regi av Visit Sørlandet, reiser vi rundt for å få flere til å oppdage Kristiansand som en møte- og konferansedestinasjon. Vi samarbeider godt med hotellene i byen, for å sikre at vi klarer å gi de beste opplevelsene til kundene våre.

– Hvordan er det å samarbeide med konkurrenten?

– Vi ser ikke på det som en konkurranse. Vi samarbeider for å lære av hverandre, og for å gjøre destinasjonen mest mulig attraktiv.

Markussen forteller at omfanget av det han kan selge, gjør jobben ekstra motiverende.

– Når vi selger inn hele byen, kan jeg tilby kunden en hel pakke i tillegg til kongressenteret. Alt fra vingården i Søgne, til store matopplevelser, forteller han.

Planen er at han skal reise til forskjellige byer to ganger i måneden, for å spre budskapet om sørlandsbyen. I januar går turen til Stavanger og Oslo.

– Hvilke erfaringer har du tatt med deg fra tidligere?

– I oljebranjsen erfarte jeg at det er store kulturelle forskjeller både internasjonalt, og innad i Norge. Man må for eksempel være mye mer dirkete i et kundemøte i Oslo, enn det man er her på Sørlandet. Her er vi glad i å ta en kaffekopp og se om det kan lede til noe bra, sier Markussen og ler.

Han innrømmer at han noen ganger sender kollegaer som kommer fra samme distrikt som den potensielle kunden, dersom han skal lande et stort prosjekt.

– Det handler om at man har den samme kulturelle forståelsen, og at man har en mer naturlig kjemi når man kommer fra samme sted.

Store konserter og messer

Kristiansand Kongressenter Q42 har eksistert i fem år, men har enda ikke opplevd et så kalt «normal-år». Markussen ser likevel lyst på fremtiden til konferansesenteret.

– I oppstarten må man gjennom alle barnesykdommene, og så ventet det som kjent nærmere to år med pandemi. Hele aktiviteten stoppet da opp, og økonomien har vært skrapt ned til beinet. Men nå er vi endelig på vei opp igjen, selv om det tar tid før alle kundene våre kommer.

Ambisjonen for Kongressenteret er å endelig få oppleve en normalsituasjon, som innebærer store konferanser, møter, konserter og messer uten avstand- eller antallsbegrensninger.

– Nå satser vi på at smittesituasjonen roer seg, så vi på nytt kan arrangere store internasjonale kongresser, spennende konserter, og ikke fylle opp Kristiansand med gjester igjen. Hotellene og hele destinasjonen vil også nyte godt av vår aktivitet, så nå gleder vi oss til nytt år og nye muligheter.

Powered by Labrador CMS