Majken Henæs Johansson savner flere seminarer med ulike bedrifter i utdanningsforløpet.

#Studentpraten:

Salgsstudent Majken om studiet: – Vi får en unik tverrfaglig kompetanse

Svenske Majken Henæs Johansson, vant den norske nasjonale salgskonkurransen i 2020.

Publisert

I «Studentpraten» stiller Salg24 en rekke salgsstudenter spørsmål om hvorfor de har valgt å jobbe med salg, hva de får ut av studieforøpet, og hva som er drømmejobben.

Neste ut er student, Majken Henæs Johansson .

– Hva studerer du?

– Jeg tar en bachelorgrad i markedsføring- og salgsledelse. Underveis i studieforløpet har jeg rettet meg mot digital innholdsproduksjon og datadrevet markedsføring. Ved siden av bachelorgraden tar jeg 15 studiepoeng i kreativ skriving og markedskommunikasjon.

– Hvor studerer du?

Jeg studerer ved Høyskolen Kristiania i Oslo.

– Hvorfor ønsker du å jobbe med salg?

– Jeg syns det er utrolig gøy å finne løsninger på problemet for å hjelpe andre. Jeg mener det er det salg handler om, å sette seg inn i en annen person eller bedrifts behov, og ved hjelp av den kunnskapen og kreativitet man har, klarer å finne den beste løsningen. Det å ha en fornøyd kunde som forteller deg at de setter pris på det du har gjort, er en utrolig god følelse!

– Har du noe relevant erfaring fra tidligere?

– Jeg har jobbet som selger på beauty-kjeden KICKS i mange år, og som kundeansvarlig på den svenske treningskjeden Friskis & Svettis. Det var jobben på KICKS som fikk meg til å skjønne hvor mye jeg trives med salg, og hva som kreves av en god selger. Første dag på jobb fikk jeg en utdanningsplan og klar instruks om å gjøre en ny behovsanalyse til hver enkelt kunde – aldri ta for gitt hva som passer best før jeg har mest mulig kunnskap om kunden.

– Hadde det ikke vært for KICKS, hadde jeg ikke vært der jeg er idag. Jeg er utrolig takknemlig for å ha vært en del av den kjeden. Mange ville hatt godt av å lære den interne salgsutdannelsen deres. Jeg vant også den norske nasjonale Salgskonkurransen 2020, hvor vi skulle selge inn en ny CRM-løsning til faktiske ansatte på DNB. Det var en utrolig lærerik og morsom prosess.

– Hvilke egenskaper har du som du tror er viktige når du skal jobbe som selger?

– Jeg er veldig glad i å gjøre andre glad. Det tror jeg er viktig, for da selger du med riktige motiver. Jeg er også veldig nysgjerrig, og genuint interessert i veldig mye forskjellig. En «kan litt om alt»-type, som jeg også tror er veldig gunstig innenfor salgsbransjen. Også er jeg veldig glad i å treffe nye mennesker.

– Hva er drømmejobben?

– Utrolig vanskelig å svare på. En jobb hos en bedrift som fokuserer på mennesker både i og utenfor virksomheten, og som kan bidra med noe positivt til samfunnet. Jeg er veldig investert i å hjelpe de som har mindre, og hadde gjerne jobbet i en bedrift som har de samme verdiene.

– Hvor godt forberedt har studiene gjort deg?

– Jeg har jobbet knallhardt på skolen gjennom hele bachelorgraden min, og har vel ikke gått glipp av en eneste forelesning siden jeg startet høsten 2019. Jeg opplever at jeg har hatt et veldig godt utbytte av det, og at det virkelig har hjulpet meg å sette hvert enkelt fag sammen i en kontekst hvor alt kan brukes i arbeidslivet.

I tillegg er Høyskolen Kristiania den eneste skolen som tilbyr en bachelorgrad i markedsføring-og salgsledelse, så jeg tror vi som har den sitter på en unik tverrfaglig kompetanse. Utover det har vi blitt tilbudt en god del gratis kurs som har vært veldig nyttig, for eksempel kurs i hvordan man bruker LinkedIN og bygger nettverk.

– Hva skulle du ønske dere hadde mer fokus på under utdanningsforløpet?

– I forhold til fag, har studiet gitt meg bred kompetanse og mulighet til å ta valgfag der jeg retter meg mot spesifikke temaer. Det jeg savner er nok flere nettverksmuligheter og seminarer med forskjellige bedrifter. Men jeg er ganske sikker på at dette også er noe skolen har hatt lyst til å tilby, men ikke hadde mulighet til, grunnet pandemien.

Powered by Labrador CMS