Går fra Salgsfabrikken til Michelin: – Det har vært en helt fantastisk plass å jobbe

Bjørn Arild Retteråsen gikk fra jobb i Barnevernet til salgsbransjen. Nå mikser han lidenskapen for salg med lidenskapen for dekk i ny stilling.

Publisert

Bjørn Arild Retteråsen har fått ny jobb som Area Sales Manager i Michelin. Han kommer fra stillingen som Account Manager i Salgsfabrikken, som selger annonser for magasiner og nettsteder.

– Jeg kom til Salgsfabrikken for et år siden, og har stortrivdes. Men en ting jeg savnet var å komme meg mer ut på veien å møte folk. Jeg har hatt god erfaring med å jobbe på telefon, men innimellom vil man treffe folk ansikt til ansikt, sier Retteråsen til Salg24.

Fra barnevernskonsulent til selger

Han ble tipset om stillingen og bestemte seg for å søke.

– Og da jeg nådde helt til topps kunne jeg ikke si nei. Det er en stilling jeg har ønsket meg, sier han.

Retteråsen har ikke vært i salgsbransjen lenge. Da han startet i Salgsfabrikken i fjor, kom han fra en jobb i Barnevernet.

– Det er faktisk flere likheter enn man skulle tro. Det handler mye om relasjon og bygge tillit til folk. Salgsmetodikken i både Salgsfabrikken og Michelin er begge verdibasert salg. Du skal hjelpe den du treffer mest mulig, ikke nødvendigvis selge de du møter noe de ikke trenger.

Han forteller at det samme gjelder i barnevernet.

– Man skal hjelpe klientene å gi de verktøyene til å stable seg på beina. Og slik er det også i salgsbransjen. Man må finne ut hvordan produktene kan gi bedriften enda stødigere bein.

I Salgsfabrikken har Retteråsen hatt ansvaret for nisjeavisen Forsvarets Forum. Avisen solgte i fjor ut alle annonseplassene lenge før året var omme, og de vant tidligere i år Markedsprisen under Fagpresseprisen.

– Jeg har nok en hånd på den prisen. Og Forsvarets Forum er et hjertebarn det er vanskelig å gi videre, men jeg tror de vil klare seg bra, de er en kjempebra gjeng, sier han.

Bruker 100 dekk i sesongen

Og selv om Retteråsen nå forlater Salgsfabrikken, roser han selskapet.

– Det har vært en helt fantastisk plass å jobbe, og lederne har skapt et utrolig bra arbeidsmiljø. De er helt rå i rollen sin som motivatorer. Og det er et år jeg ikke kunne vært foruten, sier han og legger til:

– Tanken var å være her i flere år, men jeg hadde lyst til å teste ut denne muligheten.

Og at valget falt på dekkfabrikanten er ikke tilfeldig. For dekk og bil er en lidenskap for Retteråsen.

– Jeg er aktiv motorsportutøver på både bil og motocross. Og siden jeg driver med drifting går det bortimot 100 sommerdekk i sesongen mellom april og oktober, forteller han og legger til:

– Så det rykker litt ekstra i kroppen når jeg både skal få drive med salg og hjul samtidig.

Retteråsen er klar på at han tar med seg gode verktøy fra Salgsfabrikken.

– Jeg har blant annet lært meg å legge ting raskt bak meg. Som når et salg ikke går igjennom. Det må man slutte å bruke tid på og gå videre. Hvis man har tapt et salg og i tillegg skal bruke x antall dager på å gnage på det, har du tapt den tiden du kan bruke på noe annet.

Powered by Labrador CMS