Roar Krogstad sammen med kollega Lene-Marie Helmersen.
Roar Krogstad sammen med kollega Lene-Marie Helmersen.

Salgslederen med klar oppfordring til selgere:
– Ikke vær for selvsikker

Salgsleder Roar Krogstad, mener humor er undervurdert i salgsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Roar Krogstad er stolt av å være den eldste som jobber i Consort. Han er salgsleder på callsenteret, og har en klar formening om hva som skal til for å lykkes som selger på telefonen.

– Min greie er å ufarliggjøre situasjoner, og gjøre budskapet så enkelt som mulig. Jeg er tilhenger av å gjøre ting ukomplisert og ikke minst ujålete. Det er også en stor del av profilen til Consort, sier Krogstad til Salg24.

Han forteller at hverdagen inneholder et bredt spekter av samtaletyper. Han ramser opp eksempler som møtebooking, salg, service, velkomst-telefoner, purringer, behovsavklaring eller samtykke.

– Alle samtaler, uavhengig av type, koker ned til at vi selger noe. Derfor er det viktig å gjøre det så enkelt og forståelig som mulig, også er det nødvendig å skille mellom innkommende og utgående samtaler, mener Krogstad.

– Forskjellen på samtalene er i vesentlig grad at kunden ikke er forberedt på de utgående samtalene våre. Så selv om det er telefon nummer 500 for selgeren, så er kunden uforberedt. Det er det ekstremt viktig å ta hensyn til, påpeker han.

– Skaper enorm energi

I Consort har de et mantra som sier; ro i samtalen, tempo imellom.

– Det er en god frase, for vi er avhengig av å ha et visst tempo for å få oppnå resultater. Det er jo tross alt det vi lever av, så vi må klare å få det nødvendige volumet på samtaler i løpet av dagen, sier han.

Krogstad er opptatt av å skape god stemning på jobb, og mener at humor er undervurdert i de alle fleste sammenhenger.

– Vi spiller bakgrunnsmusikk som de fleste callsentre gjør, men ikke så høyt at kunden hører det. Da kan vi fort bevege oss i en retning vi ikke ønsker. Vi spiller musikk for å skape trivsel og stemning. En selger som ikke trives, vil heller ikke produsere ønsket resultat, sier han og legger til:

– Humor skaper enorm energi. Jeg er kjent for å fortelle elendige vitser og historier. Jo teitere desto bedre. Så lenge noen ler, så er jeg i mål. Man kan godt fremstå litt uformell for å vise de ansatte at arbeidslivet ikke er verdens farligste sted. Humor er i hvert fall veldig viktig for at jeg selv skal trives på jobb.

Krogstad er en av fire salgsledere på hovedkontoret i Trondheim. Consort har også en avdeling i Oslo, og er til sammen 130 ansatte.

For å finne ut hva som motiverer, og hvordan man kan utvikle selgerne sine, mener Krogstad det krever en leder som ser de ansatte.

– Mange er i forskjellig alder, og har ulike livssituasjoner. For å komme nær selgerne må du vite litt om hvem de er. Noen er opptatt av friluftsliv og trening, mens andre liker å strikke. Alt det er med på å skape en person. Så hvordan man som leder motiverer de ansatte er derfor et komplekst spørsmål, sier han.

Krogstad finner ikke noe entydig svar på hva som motiverer, men han oppfordrer ledere til å snakke og bli kjent med selgerne sine, på en måte som gjør at du etter hvert klarer å lese sinnsstemningen deres, og se hele mennesket.

Et minimumskrav

Hvem som har potensial til å bli en skikkelig god selger, har han imidlertid et veldig klart svar på.

– De som blir virkelig gode selgere er de som legger inn ekstra innsats og vilje. De som er til stede og som har en egenmotor som driver dem til å stå på hver dag. Det er de som tar ansvar for eget resultat, som blir de beste selgerne.

Consort har fire kjerneverdier de etterlever. Leken, ekte, oppmerksom og underveis.

Roar Krogstad forteller at de skalerer opp, og stadig ansetter nye selgere.
Roar Krogstad forteller at de skalerer opp, og stadig ansetter nye selgere.

– De fleste selskaper har dette, men jeg aldri opplevd at noen følger det så slavisk som det vi gjør her. En selger som er ny, skal fort se at det lønner seg å være seg selv. Det er enormt viktig i kundesamtaler også.

Krogstad trekker paralleller til TV-programmene «Stjernekamp» og «Idol».

– Den beste tilbakemeldingen til artistene er at de formidlet det på sin måte, og gjorde det til sitt eget. Det gjentas jo til det kjedsommelige i de programmene, men det er helt sant. Det er viktig for oss at de ansatte gjennomfører sine samtaler på sin måte, innenfor noen gitte rammer så klart. Det er da det blir det ekte, og de klarer å fange kundens oppmerksomhet.

– Hva er ditt beste tips til selgere der ute?

– Det som bør være en selvfølge og et minimumskrav er å være blid, trivelig og humoristisk. Hvis du skal satse på salg, vinner du mye terreng på det. Du må ikke være for selvsikker, men passe ydmyk. Blir du for selvsikker og begynner å briljere i samtaler eller møter med kunder, tror jeg mange opplever det som usjarmerende, sier han og avslutter:

– Vær bevisst på hvordan du fremstår. Tenk på hvordan du ønsker å bli behandlet. Det er ikke verre enn å levere det selv. Både i telefonrøret og ellers, oppfordrer Krogstad.

Powered by Labrador CMS