(F.v.) Trond Albert Skjelbred sammen med sin yngre bror Christian.
(F.v.) Trond Albert Skjelbred sammen med sin yngre bror Christian.

Trond Albert fikk ikke bruke ordet «salg»: – Det ble for skittent

Ordet salg eller selger kan gi negative assosiasjoner, men ifølge Trond Albert Skjelbred så er vi alle selgere.

Publisert Sist oppdatert

Under finanskrisen hadde Trond Albert Skjelbred, som er partner og medeier i Apriil PR, en workshop for et større advokatfirma om salg, men måtte omtale det som «kommersiell tenkning». Ordet «salg» ble for skittent.

– Jeg tror mange har fordommer mot selgere. De ser for seg leksikon- eller støvsugerselgere, eller kanskje sleske bruktbilselgere. Du har sikkert vært borti selgere som du har blitt lurt av, men det finnes mange eksempler på det motsatte – men da tenker du kanskje ikke salg, sier han.

Skjelbred tror at det blir lett å tenke at når noen gjør en dårlig salgsjobb så tenker vi salg, og når de er flinke så tenker vi at de hjelper oss.

– Det er mulig å assosiere ordet salg med noe manipulerende, noe uekte. Men det trenger det ikke å være.

Vi er alle selgere

Ifølge Skjelbred så er vi alle selgere, enten vi er klar over det eller ikke. Han tror også ordet «salg» ikke har like negativ klang nå som for 15 år siden. Han sier at finanskrisen og pandemien har vist oss hvor viktig det er med salg. Hvis ingen selger har vi ingen jobb å gå til, mener Skjelbred.

– En god lærer kan være en god selger. Det er ett eller annet den læreren gjør som får deg til å vise interesse, og kanskje til og med gir deg lyst til å studere hva enn det er de lærer bort.

Han trekker fram at det er få som utdanner seg til for eksempel advokat, ingeniør eller økonom for å holde på med salg – men du må ha oppdrag, og hvordan får du oppdrag uten å selge, spør han.

– Omdømmebygging er en del av salgsarbeidet. Du har det interne markedet, som er dine kolleger. Du må levere kvalitet til riktig tid og pris. Da blir du brukt igjen og igjen. Så har du det eksterne markedet, hvor du konkurrerer med mennesker i andre bedrifter. Da må du gjøre deg selv synlig for at du skal ha muligheten til å bli valgt. Der er LinkedIn en god arena.

– Du må kunne faget ditt

Skjelbred mener det ikke er en enkel måte for å bli flink med salg. Det er ingen snarveier.

– Du må først og fremst kunne faget ditt. Hvis du skal holde en presentasjon så trenger du ikke å øve på kroppsspråk, fordi det kommer naturlig når du vet hva du snakker om. Det samme gjelder salg. Du må kunne faget ditt, eller «produktet» ditt, og ha oppriktig tro på at du kan hjelpe kundene. Da kommer salget ofte som en konsekvens av det.

Han mener det er snakk om relasjoner og tillit, og at folk stoler på de som kan det de prater om.

– Salg koker ned til relasjoner. Oppnår du tillit hos noen, vil de komme tilbake til deg. Ta rådgivere som meg for eksempel, som ikke har noe «produkt» å selge. Da er det viktig at jeg er trygg i faget mitt og bygger tillit, slik at jeg kan selge mine og mine kollegers timer.

Powered by Labrador CMS