Are Vittersø mener Årets butikk er den gjeveste prisen i bransjen, fordi den kun baserer seg på kundeopplevelser.
Are Vittersø mener Årets butikk er den gjeveste prisen i bransjen, fordi den kun baserer seg på kundeopplevelser.

Nå kan du nominere Årets butikk hos Prisjakt

10. desember avslører Prisjakt hvem som kan smykke seg med den gjeve tittelen Årets butikk.

Publisert

Helt siden Prisjakt fikk fotfeste i Norge i 2010, har de kåret Årets butikk. Mellom 1.- 30. november, kan dermed forbrukerne stemme på sin favorittbutikk.

– Det som skiller oss fra andre kåringer, er at vi ikke lar en ekspertjury bestemme hvem som vinner prisen. Denne kåringen er kun brukerstyrt, forteller Norgessjefen i Prisjakt, Are Vittersø til Salg24.

Han mener dette blir sett på som den gjeveste prisen i bransjen, nettopp fordi det ikke er et lite panel som har satt seg ned, men et resultat av at x-antall nordmenn har lagt igjen sin stemme.

Omtale og gode karakterer

– Kåringen baserer seg på brukeromtaler på Prisjakt, også er det en algoritme som ser antall omtaler og regner ut en snittkarakter. Basert på det, kårer vi vinneren. Så det betyr at det er opp til butikkene selv å jobbe for å få så mange omtaler, og gode karakterer som mulig.

Følgende kategorier nomineres:

  • Årets butikk
  • Årets nykommer
  • Årets megastore
  • Skjønnhet & helse
  • Sko, klær & accessories
  • Sport & friluftsliv
  • Hjem & husholdning
  • Spill & spillkonsoller
  • Hage
  • Kjøretøy & tilbehør
  • Renovering og bygg
  • Foto & video
  • Datamaskiner & tilbehør
  • Husholdningsapparater & hvitevarer
  • Telefon & GPS
  • Barn & familie
  • Lyd & bilde

For å gjøre det, kan de benytte seg av sosiale medier, markedsføring og nyhetsbrev.

I fjor ble det gjort noen reguleringer for at konkurransen skal bli så rettferdig som mulig.

– En kjent aktør som kan nå ut til 500 000 kunder med nyhetsbrevet sitt, har et soleklart fortrinn mot de mindre butikkene. Så derfor har vi gjort om på algoritmen. Nå er det ikke bare antall stemmer som avgjør hvem som vinner, men også snittkarakteren. Det gjør at alle stiller med likt utgangspunkt i konkurransen.

– Hva er det som går igjen hos de butikkene som vinner?

– Det som går igjen i kundeomtalen til de butikkene som har vunnet, er kundeservice. Fellesnevneren er lojale kunder som har hatt en god kjøpsopplevelse.

Norges Naturvernforbud

I tillegg til Årets butikk, er det 16 andre underkategorier som skal kåres.

Prisjakt arrangerer konkurransen til fordel for Norges Naturvernforbunds prosjekt «Ta vare på det du har», som vil endre på den økte forsøplingstrenden ved å spre kunnskap om reparasjon.

– Vi er stolte over å bidra med en krone per butikkomtale som blir skrevet i forbindelse med konkurransen om Årets butikk 2021 til dette prosjektet, sier han.

Powered by Labrador CMS