Ove Søgård, salgsdirektør i P4

Formatet er blitt dødsdømt flere ganger: – Har i stedet fått sin renessanse

Ove Søgård tror radioformatet vil fortsette å tiltrekke seg annonsører.

Publisert Sist oppdatert

Ove Søgård jobber som salgsdirektør i radiokanalen P4. Han har jobbet innen radio siden 1996, og ser fremdeles store muligheter i formatet.

– Da kassettspilleren kom skulle radio dø ut, da CD-spilleren kom skulle radio dø ut, og det skulle vi også da Spotify kom. Men radioen har fått en slags renessanse de siste årene, sier Søgård til Salg24.

Han leder en avdeling med 15 selgere. Så langt har 2023 vært en opptur.

– Det handler om mange ting. Vi gjør en god jobb, og sammen med podkast og de andre tilbudene er lyd tilbake på agendaen for både mediebyråer og reklamebyråer.

Holdt seg stødig

For P4 er det viktig at mulige annonsører ser potensialet i å nå ut gjennom deres kanaler. Søgård tror de har stor gjennomslagskraft blant mennesker i alderen 20 til 50 år, sammenlignet med andre kanaler.

– Radio har holdt seg formidabelt stødig, og jeg tror det handler om den udefinerbare og viktige rollen det spiller i folk sine liv. Nordmenn som lytter til radio bruker i snitt en og en halv time på det hver dag, og det er et godt utgangspunkt for en annonsør. Du får en én-til-én-kommunikasjon som du ikke får andre steder.

Lagidrett

Fra januar 2023 er alle selgerne til P4 lokalisert i Oslo.

– Det som helt klart er bra med det er at vi samler alle våre krefter på ett sted. Salg er en lagidrett, og det er tungt å sitte alene og motivere seg hver eneste dag. Utviklingen viser også at alle markedsføringsfunksjonene hos ulike aktører flyttes til Oslo, og derfor blir det mer naturlig å være her, sier Søgård.

Han har troen på at det nye året vil by på flere positive opplevelser.

– P4 er en sterk merkevare. Det er det ikke tvil om. Vi har ganske høye forventninger om at vi skal levere innenfor salg, både internt og hos eierselskapet vårt.


Powered by Labrador CMS