Kjartan Høvik er én av foredragsholderne på seminaret.
Kjartan Høvik er én av foredragsholderne på seminaret.

Holder B2B-marketing seminar: – Mye av kompetansedeling i markedsføringsfaget er sentrert rundt B2C

Metro Branding har holdt seminarer i over ti år. Denne gangen er det B2B som er i fokus.

Publisert Sist oppdatert

Metro Branding skal holde seminar i merkevarebygging for B2B. De tilbyr fire gratis seminar i året, og etter stor etterspørsel har de landet på B2B-marketing som tema denne gangen.

– Mye av kompetansedeling i markedsføringsfaget er sentrert rundt B2C, så jeg tror mange ønsker et seminar hvor vi tar opp problemstillinger som er spesifikt relatert til B2B-marketing velkommen, sier leder for kommunikasjon og synlighet, Kjartan Høvik.

– Mange B2B-markedsføringsmiljøer er dessuten små, og da tror jeg det er ekstra godt å komme sammen med andre som er i samme bås.

Han tror at mange B2B-bedrifter opplever at konkurransen har blitt veldig mye sterkere de siste årene, og at presset på B2B-leddet er mye større enn det har vært tidligere.

– Det å være for eksempel underleverandør til en annen bedrift er ikke like trygt lenger. Nå må man stå fram på en annen måte enn å bare selge produkter, og jobbe aktivt med sin egen merkevare på samme måte som B2C.

Ti år med seminar

Metro Branding stiller med fire ansatte som skal holde foredrag relatert til B2B merkevarebygging. Høvik nevner B2B-forretningsstrategier, digitale brukeropplevelser, tips til B2B-markedsføring, og selvfølgelig merkevarebygging som tema for seminaret.

– Vi har holdt på med disse seminarene i over ti år, og jeg vil påstå at vi stiller opp med et høyt faglig nivå.

Metro Branding startet med seminarene som en måte for å vise fram kompetansen deres.

– Vi er en bedrift som har holdt på i veldig mange år, og i starten var det vår eneste markedsføringskanal. Nå er det blitt en tradisjon vi byr på fire ganger i året.

Tiltrekker kunder

Ved å tilby kompetanse man som regel må betale for gratis, håpte de på å tiltrekke seg potensielle kunder.

– Vi hadde en teori om at det ville fungere, og vi stolte på at vår kompetanse var nok til å tiltrekke oss nye kunder. Det er en bra måte å vise seg fram på, og syns folk vi er gode så tar de ofte kontakt i etterkant.

Selskapet har vurdert å ta betalt for seminarene, men har foreløpig ingen planer om å gjennomføre det.

– Det har blitt en bauta i vårt marketingopplegg, og er fortsatt en av våre viktigste markedsføringskanaler. Sånn sett er det et glitrende eksempel på hvordan innholdsmarkedsføring kan gjøres.

Seminaret er 31. august, og varer i tre til fire timer, ifølge Høvik.

Powered by Labrador CMS