Det er vanskeligere å oppdage feil når du har skrevet teksten selv.
Det er vanskeligere å oppdage feil når du har skrevet teksten selv.

Christine Calvert: – En dårlig tekst kan ødelegge et godt tilbud

Christine Calvert, kjent som landets eneste Tekstdoktor, mener selgere bør være mer opptatt av språket når de kommuniserer med kunder.

Publisert Sist oppdatert

Christine Calvert, kjent som landets eneste Tekstdoktor, mener selgere bør være mer opptatt av språket når de kommuniserer med kunder.

- Når språket er dårlig virker det som et filter, og tar fokus bort fra budskapet. Derfor kan en dårlig tekst ødelegge et godt tilbud.

Calvert underviser i digital markedsføring og journalistikk på Høyskolen Kristiania i tillegg til å holde kurs og foredrag om tekst og skriving.

Hun trekker spesielt frem tre vanlige feil som kan ta fokus bort fra innholdet i teksten: Manglende leservennlighet, ustrukturert tekst og dårlig språk.

Leservennlighet. Pass på at det er godt med luft rundt teksten, og del opp i flere avsnitt. Er teksten lang, bør du dele den opp med mellomtitler.

Struktur. Start med en oppsummering. Det er ikke sikkert at kunden husker hva dere snakket om sist. Vær personlig i teksten. Referer gjerne til noe som er nevnt i tidligere samtaler. En tekst som bærer preg av å være masseprodusert virker negativt på leseren.

Språk. Skrivefeil og grammatiske feil stjeler oppmerksomheten til leseren. Ufullstendige setninger gjør at leseren må tenke på hva du egentlig mener. Det ødelegger flyten i lesingen. Særskrivingsfeil (å dele opp sammensatte ord) er i samme kategori som skrivefeil.

En god vane er å alltid la noen andre lese gjennom en viktig tekst før du sender den fra deg. Det er vanskeligere å oppdage feil når du har skrevet teksten selv.

Noen enkle råd

En god tekst inneholder akkurat det den skal. Unngå overflødig tekst. De viktigste poengene skal komme tidlig i teksten.

Gjør teksten personlig. Nevn gjerne noe du har snakket med mottakeren om tidligere. Du kan være personlig selv om du skriver til en virksomhet. Husk at beslutningstakere i virksomheter også er mennesker.

Tilpass deg mottakerens tone hvis dere har en dialog. Ikke vær overselgende.

Skal du sende ut til mange, se for deg en person og skriv til den personen. Da blir teksten mer menneskelig. Ser du for deg en grå masse, blir teksten din «grå».

Lær deg og/å, da/når og de grunnleggende kommareglene. Da slipper du unna de vanligste grammatiske feilene.

AIDA-modellen

AIDA-modellen er et mye brukt prinsipp. Det hjelper deg å strukturere teksten så budskapet kommer tydelig frem. AIDA står for attention, interest, desire og action.

Attention – start teksten med noe som fanger leserens oppmerksomhet.

Interest – for at leseren skal være interessert må du vise hvordan det du skriver om er relevant. Det kan for eksempel være ved at du løser et problem eller dekker et behov.

Desire – når interessen er der, er den neste oppgaven å overbevise leseren om hvorfor nettopp din løsning er den rette.

Action – til slutt må du fortelle leseren hvilken handling du ønsker at hun skal gjøre.

AIDA-modellen kan brukes på alt fra korte introduksjoner til tilbudsbrev. Start med å skrive det som er kjernen i hvert punkt i modellen, og legg til utfyllende tekst etterpå.

Powered by Labrador CMS