Kristine Edner Wæhler mener relasjonsbygging er hennes styrke som selger.

Kristine var fotballproff i 13 år – nå er hun Senior KAM i Motimate

Etter en prestisjefylt karriere i toppfotballen endte Kristine Edner Wæhler opp i salgsbransjen. Idretten har formet både henne og selgerkarrieren.

Publisert

Kristine Edner Wæhler er blitt Senior Key Account Manager i Motimate. Før selgerkarrieren var hun proff fotballspiller for Røa IL, og hun og faren var sentrale når fotballaget ble grunnlagt.

– Det var pappa som startet jentefotballen på Røa, sier Wæhler til SALG24.

Det var ikke mange som tok de seriøst på den tiden, men laget jobbet seg oppover fra fjerde divisjon helt opp til toppserien i 2000-sesongen.

Når det begynte å bli tid for å ta høyere utdanning dro ferden til Florida, hvor Wæhler hadde fått stipend for å spille collegefotball.

– Det er stor prestisje rundt collegeidrett i USA. Å komme dit var nesten som å komme til et proft lag. Du hadde tilgang til alt av treningsfasiliteter du kan forestille deg, til og med egen fysioterapeut.

– En drøm som gikk i oppfyllelse

Etter studiet fikk hun seg jobb som koordinator for Umbro.com i Tampa, Florida – men etter hvert valgte hun å vende hjemover for å holde på med lidenskapen.

– Jeg fikk tilbud om å komme tilbake til USA, men jeg fikk min første innkalling til landslaget og tenkte at jeg må bli hjemme og spille fotball. Jobbe skal man gjøre hele livet, så dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg.

2004 skulle bli Røas beste år noensinne. De gikk av med første plass både i serien og i cupen.

– Vi hadde aldri fått noen medalje eller cupfinale før, så det var en drøm som gikk i oppfyllelse.

Oppturen ble dessverre etterfulgt av den største utfordringen Wæhler skulle møte i løpet av fotballkarrieren. I 2005 røk hun korsbåndet.

– Jeg kom aldri helt tilbake etter det. Det ble ingen flere landskamper.

Lagbygger

Tilfeldighetene skulle ha seg slik at Wæhler endte opp som selger. Først i Metier OEC, og nå som Senior Key Account Manager i Motimate. Dette til tross for hvordan hun oppfattet selgere før i tiden.

– Jeg så for meg selgere som pushy folk som på død og liv skal opp og fram. Men det er tydeligvis noen som har sett selgerpotensiale i meg, og det tror jeg har mer med min evne til å skape tillitt og å knytte relasjoner.

Når Wæhler fikk jobben i Motimate var beskjeden at de ikke skulle ha en «høy og mørk selger», men en lagbygger. Midt i blinken for en som bokstavelig talt har vært med på å bygge et fotballag fra bunnen av.

– Det som motiverer meg er å være en del av noe større og å oppnå ting sammen. Det er definitivt noe jeg har med meg fra fotballen.

Wæhlers tilnærming til et salgsteam er veldig lik tilnærmingen til et fotballag.

– For at et lag skal bli best mulig så må man bruke styrkene til alle for å lage et godt produkt. Man må utfylle hverandre for å lage «A-laget».

En annen ting som har blitt kultivert gjennom idretten er konkurranseinstinktet. Et instinkt som Wæhler trenger å få utløp for i hverdagen.

– Jeg følte jo på et savn når jeg var ferdig med å spille på høyt nivå. Det å glede seg til kamper og følelsen av å vinne forsvant. Så jeg prøvde bevisst å få den lidenskapen inn i jobben.

Nå foregår det meste av hennes fotballengasjement som trener for barnas fotballag. Noe som også er blitt et lite utløp for konkurranseinstinktet.

– Jeg liker å vinne, selv om det er snakk om et barnelag med tiåringer, sier hun og ler.

Powered by Labrador CMS