Marius Aasen ofrer mye for å være den beste selgeren i Aktiv Eiendomsmegling.
Marius Aasen ofrer mye for å være den beste selgeren i Aktiv Eiendomsmegling.

Fra frityr til prisvinnende toppmegler i Aktiv Eiendomsmegling

Marius Aasen startet salgskarrieren på Mc Donalds som 15-åring. Nå blir han Årets Selger i Aktiv Eiendomsmegling tredje året på rad.

Publisert Sist oppdatert

Marius Aasen blir omtalt som den beste megleren i Aktiv Eiendomsmegling og kanskje på landsbasis av alle meglere. De siste årene har han blant annet blitt kåret til Årets Megler, og ifølge Aasen, ser det ut som han også i år kan stikke av med den gjeve tittelen.

– Det er kjempegøy å bli kåret til Årets Megler. Men i det sekundet du får diplomet og gratulasjonene, går luften litt ut av ballongen. Da er det bare å forberede seg på å jobbe hardt for å oppnå det samme året etter, sier Aasen til Salg24.

Han tror det er den indre driven han har som menneske og megler samt fått hjemmefra som gjør at han klarer å ligge i toppsjiktet og jakte den høythengende tittelen år etter år.

– I vår bransje handler det ikke om å se på klokken og holde seg innenfor arbeidstiden. Hvis du skal lykkes er det innsatsen du legger ned du får igjen for på sikt.

– Klapp på skulderen

Det er mange år siden Aasen ble begeistret for salgsyrket. Han er vokst opp i Trondheim med en far som var franchisetaker av flere Mc Donalds-restauranter, og allerede som 15-åring begynte han å få en forståelse av mersalg og kundeservice.

– Jeg kunne stå i åtte timer bak kassen og synes det var gøy å selge produkter. Det var mange kunder som kom inn på Mc Donalds og hadde en tanke om at de skulle kjøpe mat for 60 kroner, men som endte opp med å betale 150 fordi jeg hadde vært god på mersalg. Det var motiverende, sier han og fortsetter:

– Det handler ikke om å lure eller villede kunden, men å komme med anbefalinger og veiledning som gjør at de blir fornøyd med bestillingen. Vi fikk aldri noe bonus for det, men et klapp på skulderen var vel så motiverende den gangen.

Selvom Aasen har jobbet som både telefonselger og dørvakt på byen, var det eiendomsmegling som var den store drømmen.

Nå har han lagt bak seg åtte år i Aktiv eiendomsmegling, og det store spørsmålet er naturligvis hvordan han jobber for å bli den beste megleren i selskapet.

– Det høres kanskje flåsete ut, men jeg gjør den jobben alle burde gjøre. Også handler det nok om den evindelige sulten jeg har om å få til mer hele tiden. Jeg blir aldri fornøyd – uansett hva jeg oppnår så prøver jeg å strekke meg lengre.

– Jeg har det i kjeften

Men toppselgeren innrømmer at det krever noen ofringer å nå så langt. Både venner, familie, fritid og sosiale sammenkomster kommer ofte i andre rekke. Han trekker fram at han har en særdeles tålmodig kone som støtter han i sine ambisjoner.

– Det er ting jeg ofrer for å ta en ekstra visning eller et møte med en kunde, og det har vært min drivkraft for å slå nye rekorder og være best i bransjen. Vi lever av anbefalinger fra fornøyde kunder som blir trofaste ambassadører. Ingen er større enn referansen vi skaffer oss på daglig basis.

– Hva er det som motiverer deg?

– Det er mange ting. Men til syvende og sist er det omsetningen. Ikke lønn. Men det at noen faktisk anbefaler deg videre, og tanken om å være å være best i klassen er nok det som driver meg. Jeg innrømmer at jeg er et konkurransemenneske, men jeg løper kanskje ikke fortest, er kanskje ikke den kjekkeste, heller ei den flinkeste på skolen, men jeg har det i kjeften. Noen atlet blir jeg heller aldri, men jeg driver med toppidrett innenfor eiendomsmekling, svarer Aasen og ler godt.

Han bruker Maslows behovspyramide som en pekepinn på hvordan man bør jobbe med kundene.

– Som selger og megler bør du evne å sette deg inn i kundens primærbehov og sekundærbehov. I vårt tilfelle vil de selvrealisere et behov gjennom meg, og da ønsker jeg å både innfri og overgå de forventningene de har til meg som megler.

– Forskjell på skit og painnkak

Han mener at man som megler må klare å sjonglere to hatter – fordi det krever at man både er selger og rådgiver på samme tid.

– Vi har jo noen innsalgspunkter i forbindelse med markedsføring av boligen, visning og budrunder, men vi skal også forvalte det dyreste mange mennesker eier i kroneverdi. Ofte er det forbundet med emosjoner og usikkerhet hvor vi skal være gode og trygge rådgivere.

– Hvilke endringer har du opplevd i meglerbransjen de siste åtte årene?

– Bortsett fra en rekke lovendringer i bransjen, merker vi at folk handler mer med hjertet enn med hodet. Med det mener jeg at mange er mindre pragmatiske enn de var før. Det er mer følelsesstyrt nå enn tidligere.

Han peker på bildene som skal være mer innbydende, at stylingen er mer avgjørende, og at visningene krever mer forberedelser.

– Det krever mer floskler i annonsene, men det er det kjøperne og selgerne vil ha. Også er det et mylder av meglere her i Oslo, så da må man skille seg ut for å være den beste rådgiveren til den som skal selge. Også er det jo sånn at man får det man betaler for – det er en forskjell på skit og painnkak, som man sier i Tronheim.

Powered by Labrador CMS