Cathrine Lie Strand har selv bygget opp en egen bedrift, og deler alle tips du trenger for å lykkes med salg på LinkedIn.

Ledercoach: Slik bruker du LinkedIn som salgsverktøy

– Vi skal gi kunder og de som følger oss verdi.

Publisert

Under webinaret «LinkedIn som salgsverktøy», som ble arrangert i regi av Momentum, delte Cathrine Lie Strand, sine praktiske tips til hva man bør gjøre – og hva man ikke bør gjøre dersom man vil bruke nettverksplattformen som et salgsverktøy.

– Salg på LinkedIn kan høres feil ut, for vi skal ikke drive med salg i den kanalen. Vi skal gi kunder og de som følger oss verdi, sier hun.

Her mener hun det er mange som tråkker feil fordi de starter en samtale med å selge eller pushe et produkt på nye kontakter. Skal man selge noe samtidig som man sier hei? Er det et godt salg eller en god start? spør hun.

– Det handler om hva du som selger kan gjøre for å skape et godt inntrykk av deg selv og det du selger, og hvordan du kan være en person andre får lyst til å gjøre business med.

– omdømme over tid

Det første tipset er å være bevisst på hvem du skal snakke til via din LinkedIn-profil. Ifølge Li Strand er det ikke om å gjøre å ha flest kontakter, men mest mulig relevante forbindelser. I tillegg mener hun det er viktig å være innom nettstedet daglig.

– Poenget med LinkedIn er at man skal styrke sin personlig merkevare og selskapets omdømme over tid. Da er det kvantitet som gjelder. Legg ut innlegg med jevne mellomrom, og vær der inne ofte. Kundene dine er der, så det bør du også være.

Neste steg er å gjøre et godt førsteinntrykk.

– Begynn med å oppgradere din egen profil. Et godt førsteinntrykk er kjempeviktig. Husk å dele din historie, prestasjoner du er stolt av, arbeidserfaring, ferdigheter og anbefalinger. De fleste sjekker dette før de bestemmer seg for om de skal bruke tid og penger på deg.

For at innleggene dine skal få folk til å stoppe opp, anbefaler hun å unngå for lange tekster, bruke passende emojier og maks fem hashtags.

– Sett deg et mål om å lage ett innlegg i uken. Det trenger ikke å være en lang stil, men du vil tiltrekke deg kunder og bli lagt merke til dersom du bestemmer deg for å lage meningsfulle poster med budskap som er relevant for dine kontakter.

Studier viser at fem prosent i B2B-markedet er kjøpeklare til enhver tid, mens andre er et annet sted i prosessen. Derfor mener LinkedIn-guruen at det er opp til deg å være der når kundene er klare til å ta en beslutning

– Følg bedriftssider og finn ut hvordan drømmekunden har det, hva de styrer med og hvordan du kan bidra. Gjør det uten å selge noe, men gi verdi. Hva er aktuelt nå? Del noen tips som kan være nyttig. Her kan det være mange spor å følge for deg som jobber med salg.

70 prosent sier at en ekspertuttalelse styrker merkevaren.

– Skriv om det du kan på en forståelig måte. Det vil gjøre at flere følgere ser på deg som en ekspert og en fagperson innenfor ditt felt, og det vil få ballen til å rulle. Husk at man bygger opp tillit ved å være relevant over tid.

Lie Strand opplever at mange lurer på hvor viktig det er å være emosjonell på LinkedIn. Selv mener hun man skal unngå å vrenge sjelen sin, og at det går an å være personlig uten å bli for privat.

– Særlig avansert

Når det gjelder å knytte kontakt på nettverksplattformen, mener hun det er essensielt å legge ved en melding sammen med forespørselen. Denne trenger imidlertid ikke å være særlig avansert, men det er noen huskeregler.

– Skriv en kort melding om at du ønsker og knytte kontakt, og avslutt med fult navn og navnet på selskapet du jobber i. Aldri prøv å selge noe i den første meldingen. Da kan man bli oppfattet som en robot og sjansen er stor for at du blir avvist.

Det siste tipset handler om å bidra i kommentarfelt på en måte som gjør at man blir lagt merke til.

– De fleste som legger ut innlegg avslutter gjerne med et spørsmål. Igjen, er ikke dette stedet å selge noe. Bidra heller til diskusjon. Svar med hele setninger og tagg gjerne den du svarer. Det er en fin måte å støtte hverandre på.

Powered by Labrador CMS