Salgsdirektøren i SAS, Thomas Reinsborg, mener salget av biletter går som vanlig til tross for streiken.

Salgssjefen i SAS: – Vi liker ikke at folk kødder med merkevaren vår

SAS innrømmer at de blir påvirket av massiv medieomtale denne sommeren.

Publisert

Fare for streik. Frykt for at de kan gå konkurs. Problemene tårner seg opp for SAS i disse dager. For selgerne er det imidlertid «business as usual». For dem er ikke turbulens i flybransjen noe nytt.

– Kundene er vant til at det av og til er problemer i flybransjen. Nå er det oss. For en stund siden var det Norwegian, forteller Thomas Reinsborg, salgsdirektør i SAS Norge.

– Eksklusive avtaler

Han leder avdelingen som selger avtaler til de største kundene. De fleste kundene har avtaler med flere flyselskap, mens noen få har eksklusive avtaler med SAS. I tillegg til pris og volum, regulerer avtalene tilgang til andre tjenester, som Fast Track og lounge for de reisende.

– Omtrent halvparten av bookingene går gjennom reisebyråer, mens resten gjøres direkte i reiseportalen vår. 65 prosent av volumet er innenlands, 11 prosent er Skandinavia, mens resten er Europa og interkontinentalt.

Reinsborg og hans kollegaer har ikke merket noen nedgang i salget i forbindelse med all turbulensen i media. Noen kunder spør om mulighetene for streik, men ingen lar være å inngå avtale. De har heller ikke merket noen økning i avbookinger.

– Vi vet ikke om det hadde vært en økning i bookinger uten all turbulensen, men vi har i hvert fall ikke merket noen nedgang. Likevel blir vi jo påvirket av at det skrives mye negativt om SAS i mediene. Vi like ikke at folk kødder med merkevaren vår.

– Komplekst økosystem

Med en snittalder på 59 år, består salgsavdelingen i SAS av selgere med lang erfaring. Han beskriver salget som veldig relasjonsbasert, hvor selgerne har opparbeidet seg dyp kunnskap om behovene hos den enkelte kunden.

Flybransjen er et veldig komplekst økosystem hvor mange parter er involvert i leveransen. Selgernes oppgave er å legge til rette for at den enkelte reisende ikke merker noe til den kompleksiteten.

– Vi har fokus på verdien vi skaper for de reisende. Hvis de opplever at reisen går knirkefritt, har vi gjort jobben vår.

Powered by Labrador CMS