Ved å fortelle historier bygger du relasjoner med kunden. Hun blir mindre opptatt av HVA hun kjøper, og mer opptatt av HVORFOR.

Slik selger du mer gjennom sosiale medier

Sosiale medier kan være en viktig drivkraft for økt salg, og er for mange den mest kostnadseffektive markedsføringskanalen. Men for å få maksimal nytte av mulighetene i sosiale medier må du spille på de unike egenskapene som skiller sosiale medier fra tradisjonelle kanaler.

Publisert

Viralitet og personlig engasjement er to av egenskapene som kan gi budskapet ditt superkrefter i sosiale medier. Går innholdet ditt viralt kan du nå titusenvis av potensielle kunder uten at det koster deg en krone, og personlig engasjement kan gi budskapet ditt en troverdighet som ikke er mulig med tradisjonell kommunikasjon.

For å dra nytte av disse egenskapene må du tenke annerledes. Det fungerer dårlig å ta tradisjonell markedsføring inn i sosiale medier. Hvis innholdet ikke tilpasses kanalen får det heller ikke nytte av de unike effektene i sosiale medier. Reklame i sosiale medier er bare reklame.

Her er tre tips om hvordan du kan tilpasse budskapet ditt for å øke salget gjennom sosiale medier:

Din historie kan ingen konkurrere med

Du har helt sikkert konkurrenter med produkter som ligner på dine. Konkurrerer du på pris eller produktegenskaper, vil det være enkelt å ta fra deg salget. Det er bare å presentere et produkt som er billigere eller bedre enn ditt. For å vinne tilbake kunden må du presentere noe som er enda billigere eller bedre. Konkurransen blir en evig skyttergravskrig.

Forteller du historier, har du imidlertid noe unikt, noe ingen kan konkurrere med. Fortell historien om produktet ditt, historien om bedriften din, historien om dine medarbeidere eller historier om kunder som bruker produktene dine.

Ved å fortelle historier bygger du relasjoner med kunden. Hun blir mindre opptatt av HVA hun kjøper, og mer opptatt av HVORFOR.

Et eksempel er en restaurant som fortelle hvorfor menyen ser ut slik den gjør. Ved å fortelle historien om hvorfor kokken valgte å lage akkurat den retten av akkurat de råvarene i dag, vil gjestene på restauranten få et annet forhold til menyen. Det vil ikke gi den samme opplevelsen å spise den samme retten på en annen restaurant.

Skap verdi for kunden

Sosiale medier handler om å skape verdi for mottakeren. Hvis mottakeren oppfatter innholdet ditt som verdifullt, er sjansen større for at hun vil engasjere seg og dele det med andre. Da får du nytte av både viral spredning og personlig engasjement.

Rørleggeren Severin Poppe Midteide deler tips om hvordan du kan stoppe dryppende kraner og fikse andre rørleggerproblemer på TikTok. De beste videoene hans har over en halv million visninger. Når brukerne får faglige tips av Severin på TikTok, får de samtidig tillit til at han er en dyktig rørlegger som kan faget sitt.

Hvem tror du de ringer når de trenger en rørlegger?

Resultatet av TikTok-suksessen er at Severin har flere kunder enn han klarer å betjene, uten at han bruker en krone på betalt markedsføring. Han skaper verdi for potensielle kunder ved å dele av kunnskapen sin, så ordner de sosiale og virale mekanismene i TikTok resten.

For noen virksomheter er det mer krevende å skape verdi for mottakeren. Kanskje driver du med noe som ikke er kunnskapsbasert, eller har kunder som ikke er privatpersoner. Selv om det er mer krevende, så er det ikke umulig. Forsøk å sette deg i kundens sted og tenk: «Hva ville jeg ønske å få i nyhetsstrømmen hvis jeg var kunden min? Hva ville ha skapt verdi for meg?»

Nøkkelen er å være opptatt av hva kunden vil høre, ikke hva du ønsker å fortelle.

Tenk organisk først

Sosiale medier er veldig effektive annonsekanaler. For noen få kroner kan du nå hundre- eller tusenvis av mennesker i målgruppen din. Også når det gjelder betalt markedsføring er det imidlertid viktig at du tilpasser innholdet til kanalene hvis du vil ha full effekt av sosiale medier.

Derfor er det viktig at du tenker organisk også når du betaler for å promotere innholdet ditt i sosiale medier. Det innholdet som fungerer best organisk (uten at du betaler), er også det innholdet som fungerer best som betalt markedsføring. Det er to grunner til dette:

Det koster mindre å promotere godt innhold. Hvis plattformen du annonserer på ser at brukerne responderer positivt på annonsen din, koster det mindre per klikk eller visning enn om de ikke gjorde det.

Hvis annonsen din er bygget på en god historie og skaper verdi for mottakeren, kan du bli belønnet med at hun engasjerer seg eller deler annonsen din videre. Da får du den virale og personlige effekten jeg beskrev over. Det fører til økt synlighet som du ikke betaler for.

Det er grunnen til at du bør promotere (betale for) det innholdet som går best organisk. Det er innholdet som målgruppen din liker best, og som sannsynligvis også vil fungere best på nye kunder.

Ikke kompenser for liten rekkevidde på organisk innhold ved å betale for at posten skal nå flere. Liten rekkevidde skyldes ofte at målgruppen din ikke synes innholdet er interessant. Dårlig innhold blir ikke bedre av at du betaler for det.

Powered by Labrador CMS