Ali Nasir driver eget callsenter i Vilnius. Med planer om økt vekst, har han per i dag ni ansatte selgere.

Ali startet callsenter i Litauen:
– Det er mye billigere å drive her

Gründeren mener han tilbyr sine ansatte en unik mulighet.

Publisert

Ali Nasir (29) har jobbet med telefonsalg siden han gikk ut fra ungdomsskolen. I januar 2021 startet han Nordic Call i Litauen, hvor han tilbyr norske bedrifter å bistå med telemarketing, kundeservice og møtebooking.

– En gjennomsnittslønn etter skatt i Litauen ligger på cirka ti tusen kroner. Alle som jobber i Nordic Call får utbetalt norsk lønn og når levekostnadene her tilsvarer en tredjedel av det det koster å bo i Norge, så sier det seg selv at vi kan leve ganske gode liv her, forteller Nasir til SALG24.

Det var en kamerat som allerede hadde startet et rekrutteringsbyrå i Litauen som fikk Nasir på tanken om starte et callsenter.

– Når man bor og registrerer selskapet i Litauen, betaler man også skatt her. Så i tillegg til å få mer verdi for pengene, er det mye billigere å drive en bedrift her.

– En ny start

Hovedkriteriene for å få jobb i selskapet er at man snakker norsk, og flytter til Litauen.

– De som jobber her er alt fra 19-51 år. Det er mennesker som ønsker seg en ny start, og muligheten man får her er ganske unik. Jeg hjelper ikke bare de ansatte med å bli flinke selgere – jeg hjelper dem også med å bygge en ny livsstil.

Nasir forteller at han bistår nyansatte med å finne et sted å bo, og bli kjent med kulturen og byen.

– Har alle du ansetter erfaring med salg fra før?

– Et par, men de fleste er helt ferske. Jeg foretrekker egentlig å jobbe med folk som ikke har drevet med salg før. Det er sjeldent man møter selgere som har fått god nok opplæring fra før, men de har tidligere referanser og da er det ofte vanskeligere for dem å lære en helt ny måte å selge på. Jeg har jobbet fulltid som selger i 12 år og tipsene og coachingen jeg har fått har ikke alltid vært den beste. De få som er skikkelig flinke i salg lærer det sjeldent bort.

Gründeren påstår at man bør ha jobbet med salg i minimum åtte år eller mer før man er i stand til å coache andre.

– Hva mener du er den beste måten å lære bort salg på?

– For det første er det viktig å ansette mennesker som har bestemt seg for at de skal lykkes, og som ikke gir seg når de møter motgang. Tett oppfølging i starten og feedback etter hver eneste samtale de har, er grunnleggende. Det finnes ingen fasit på opplæring av selgere, og jeg sier ikke det samme til alle. Det kommer helt an på personlighetstypen til den selgeren jeg snakker med, svarer han.

De personlige egenskapene han vektlegger når han rekrutterer selgere er at de er ydmyk og lærevillig.

– Store ambisjoner

Når det er sagt, ha Nasir liten tro på at de flinkeste selgerne nødvendigvis er de beste lederne.

– Er du en god selger har du et godt utgangspunkt for å bli en god leder. Men selv om du kan mye om salg, er det andre kvaliteter som skal til for å lede andre. Som selger har man full kontroll på hva man tjener og hvordan det går, men du kan ikke kontrollere andre mennesker som du vil. Den overgangen tror jeg kan være utfordrende for mange.

29-åringen har store ambisjoner for videre vekst av Nordic Call, og har allerede vært nødt å flytte til et større lokale. Med totalt ni selgere og planer om flere ansettelser er det snart på tide å ekspandere ytterligere.

– Målet er å rekruttere flere folk, og holde det stabilt. Jeg vil unngå høy turn over og heller fokusere på at de som jobber her skal utvikle seg og bli enda flinkere.

Powered by Labrador CMS