Sindre Bjørnstad på Social Media Days tirsdag formiddag.

Social Media Days:

Sindre deler oppturer og nedturer fra livet som gründer: – Ikke vær så redd for å endre planen

Gründer og markedsansvarlig Sindre Bjørnstad gav flere råd fra scenen under Social Media Days.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(THE HUB, OSLO:) – Vi har gjort så mye feil opp gjennom, og det er dritdigg for da slipper vi å gjøre alle de feilene nå.

Det sier Sindre Bjørnstad (OMBU AS) fra scenen under Social Media Awards.

Han og kompisen Isak Førre Skogland har jobbet sammen helt siden de var 16 år gamle og startet opp sitt første kommunikasjonsbyrå. Siden har de vært gründere som både har lykkes og feilet.

Og det var de viktigste læringspunktene fra de siste årene Bjørnstad delte fra scenen tirsdag formiddag.

Sindre Bjørnstad er markedsansvarlig og gründer i OMBU AS.

Duoen har forsøkt seg på ulike typer drikkevarer. Den første idéen OMBU, som skal være en sunn og naturlig energidrikk, solgte ikke like bra som forventet og gutta måtte derfor legge om planen sin.

Det hele endte i en mer ekstrem energidrikk ved navn Hellhound, et produkt de markedsfører som «Norges billigste energidrikk», som etterhvert fikk innpass og ble listet i alle Europris-butikker. Det var mer vellykket.

Bjørnstad trekker frem to ting de har lært fra de ulike lanseringene.

For det første, online marketing generer ikke salg, før du har betydelig distribusjon

– Det er kanskje provoserende for mange å høre, og det er sikkert mange som tenker «åh, han idioten der tar feil», men vår erfaring er at det å bygge brand er svindyrt og det tar lang tid. Når en konsument går i hylla for å velge seg en brus eller en energidrikk, så har du mellom fem og ni sekunder på å få deres oppmerksomhet. Er du ikke «on top of mind» da, så ser de deg ikke i det hele tatt.

Nummer to: Sampling er dritdyrt og null verdt, uten betydelig distribusjon

– Du kan ikke stå på Youngstorget og dele ut masse Hellhound, for hvor er det de skal kjøpe det?

Så hva gjør skal man gjøre da? For gründerne ønsket jo å fortelle folk om dette.

Duoen lagde nettbutikk.

– Vi lager den råeste nettbutikken, og gir gratis frakt dersom du kjøper nok, leverer hjem på døren din og gjør det slik at hvis du bestiller før klokken 13 får du det hjem samme dag.

Penger ble lagt igjen og folk kom med gode tilbakemeldinger.

Så hva ble resultatet av at duoen totalendret planen sin?

Selskapets redning

– I våre øyne reddet det selskapet. Vi var på vei utenfor en klippe sakte men sikkert, og vi måtte endre måten vi så på oss selv og hva vi solgte. Noen ganger er det helt nødvendig å gjøre store endringer for å kunne få til ting.

Bjørnstad trekker frem tre ting han har lært, og gjerne vil dele med publikum.

  1. Ikke vær så redd for å endre planen

– Ja, man har et mål man går mot, så lager man seg en plan, og som oftest når noen måneder er gått skjønner man at det er ting man ikke visste da man la planen som nå har blitt åpenbart. Ta et steg tilbake, fokuser på målet og legg en ny plan. Man skal ikke ha så mye stolthet i en idé man har hatt, vær mer ydmyk rundt planer og idéer.

  1. Ting tar lenger tid og koster mer, alltid

– Det er en klisjé, og man har hørt det gang på gang før, og det er mest aktuelt for de som skal gjøre mest for lite penger, men det er ofte her gründere tar feil. Jeg har tråkket i salaten selv ved å tro at ting tar kortere tid enn det tar og koster mindre.

  1. Prøv og feil

– Man hører det ofte, men det er så viktig. I Norge er det så flaut å feile ikke sant, du blir sett på som han fyren som ikke fikk det til. Men det du egentlig har gjort, er at du har lært et eller annet. Vi har gjort så mye feil opp gjennom, og det er dritdigg for da slipper vi å gjøre alle de feilene nå, avslutter han.

Powered by Labrador CMS