Line Laland har nylig tredd inn i rollen som salgsleder hos Magnar Eikeland Kontorutstyr AS.

Salgsleder: – Det nytter ikke å sitte bak pulten og stille krav

Salgsleder i Magnar Eikeland Kontorutstyr, Line Laland, mener det er positivt å bli med selgere i møter, og at det kan gi ledere verdifull innsikt og informasjon.

Publisert Sist oppdatert

Line Laland overtok rollen som salgsleder hos Magnar Eikeland Kontorutstyr AS, 1. september.

Etter snart fire måneder i lederrollen har hun gjort seg noen refleksjoner.

Hovedfokuset mitt i denne fasen har ikke vært på tall – selv om det åpenbart er kjekt å klare budsjettene. Personlig har jeg stor tro på at det å skape trygget og tillit mellom de ansatte og meg som leder, vil være nøkkelen til å bygge et sterkt team, sier Laland til Salg24.

Fokuset fremover vil være å samle salgsteamet, og få alle til å dra i samme retning. Selv jobber hun for å tilrettelegge slik at selgeren skal få en så enkel hverdag som mulig.

– Jeg ønsker helt klart å være en leder som er lyttende, og som motiverer og inspirerer selgerne. Det nytter ikke å sitte bak en pult og stille krav, man må bidra der det trengs. Jeg blir gjerne med ut i møter for å få en forståelse av hvordan ting fungerer ute i felten. Det gir innsikt og verdifull informasjon til meg som leder.

– Tvunget ut av komfortsonen

Laland har mange års erfaring fra klesbransjen og en bachelorgrad i samfunn og personalledelse.

Av arbeidserfaring er det jobbene som Backoffice Customer Care og Account Executive i Telia, hun trekker frem som mest relevant i forhold til det hun driver med i dag.

– Lederen min i Telia, hev oss uti det. I starten var det uvant å bli tvunget ut av komfortsonen. Men hadde det ikke vært for den erfaringen med kundemøter, møtebooking, salg og relasjonsbygging som jeg fikk der, hadde jeg nok aldri vært klar for å gå inn i en lederstilling.

Det hun har tatt med seg videre er spissere albuer og evnen til unngå overtenking.

– Du vil alltid få mange nei i salgsbransjen. Men det er ikke deg som person kunden sier nei til, det er den tjeneste du prøver å selge. Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som en klassisk selger, men jeg liker å legge til rette og yte mitt beste for å gjøre kundene fornøyd. Det gir meg mye mer enn at jeg kan plinge i bjella.

– Store kontrakter og nye kunder

Den ferske salgslederen har store ambisjoner for Magnar Eikeland.

– Jeg ser virkelig frem til veien videre, og all lærdommen jeg skal få. Målet er å bygge et superteam, og sammen lande store kontrakter og nye kunder. Personlig blir det å vokse i stillingen, bli enda bedre kjent med kollegaer, og justere lederegenskapene mine etter deres behov, det viktigste fokuset, sier hun og avslutter:

– Man kan planlegge så godt man vil, men i 99 prosent av tilfellene dukker det opp uventede utfordringer man må forholde seg til. Men uansett hvordan det går, blir man alltid en erfaring rikere.

Powered by Labrador CMS