Tore Bringsjord Granstrøm klarte å nå målet sitt om å bli Key Account Manager i Schibsted.

Tore la en lur plan for å få jobb i Schibsted – nå er han forfremmet

– I fire år har jeg jobbet med dette som mitt mål.

Publisert Sist oppdatert

Tore Bringsjord Granstrøm fant veien inn i Schibsted på en noe finurlig måte.

– I 2018 søkte jeg på en stilling som salgsleder, som jeg visste at jeg ikke var kvalifisert til. Men jeg søkte i håp om at de kanskje trengte en selger, forteller Granstrøm til Salg24.

På jobbintervjuet gikk alt etter planen. Granstrøm fikk som forventet høre at han ikke var kvalifisert til lederstillingen, men at de kunne tilby et vikariat som selger.

– Sånn kom jeg inn i konsernet. Og da jeg begynte, fikk jeg høre at Key Account Manager var det feteste du kunne bli. Det var da du fikk jobbe med de store kundene og kjekkeste prosessene. Så det ble mitt langsiktige mål.

– Tenke langsiktig

Granstrøm har jobbet seg oppover i gradene. Fra å være vikar, til å bli fast ansatt i 2019, ble han Account Manager i 2020. Nå kan han juble over å ha nådd målet han satte seg om å stige enda ett hakk i gradene.

– I fire år har jeg jobbet med dette som mitt mål, og jeg setter utrolig pris på folkene rundt meg som igjen viser at de vil satse på meg og det jeg kan tilby både Schibsted, kolleger og kunder.

Granstrøm gikk inn i stillingen som Key Account Manager 1. desember, og det betyr at han får jobbe med nøkkelkundene i bedriften, i tillegg til å få enda større budsjetter.

– Nå handler det ikke om å ha 20 møter i uken for å hente inn nye kunder, men å pleie de kundeforholdene vi allerede har.

– Hvilke erfaringer tar du med deg inn i den nye stillingen?

– Det å få kunden til å tenke langsiktig, og skape tillit og gode relasjoner har høstet gode resultater både for oss og kundene våre. Og det er på den måten jeg har kommet dit jeg er nå.

– Bryte ned stereotypien

Granstrøm har tidligere studert salg og markedsføring på BI, og mener kombinasjonen av å forstå markedsbiten i tillegg til å være en selger har gitt ham mange fordeler.

– Jeg tror ikke du blir en god selger her hos oss, med mindre du har noe forståelse for markedsføring. Det handler om å bryte ned stereotypien av det å være en selger, og heller fremstå som en rådgiver. For å klare det må man lykkes med å formidle hva man selger, og hvilken effekt kunden kan forvente. Derfor tenker jeg det kan være en fordel med forståelse av begge fagene.

– Nå har du nådd målet om å bli Key Account Manager. Hva blir ambisjonene videre?

– Jeg håper jeg får de største porteføljene og budsjettene, som betyr at jeg får jobbe med de viktigste kundene våre. På sikt tenker jeg at en lederrolle blir et naturlig steg videre for min del, svarer han.

Powered by Labrador CMS